Bli inte hånad för din övervikt

Publicerad: december 4, 2018  

Uppdaterad: december 4, 2018

Mathias Zachau

Gillar du artikeln? Eller bara nyfiken på mer? Lyssna på min podd Kraftsport & Vetenskap – för senaste forskningen.

Jag har i många mail, artiklar och poddar, pratat om övervikt och fetma. Riskerna med det och vad du kan göra åt det. Jag har också pratat om varför viktminskning brukar vara ett ganska flyktigt och därför dåligt mål som är svårt att hålla sig motiverad till.

Särskilt om det är baserat på skakiga skäl i botten.

Om jag frågar dig varför du vill gå ner i vikt, är du då i ditt svar ärlig mot dig själv?

De flesta är det inte.

Varför?

För att vara ärlig mot sig själv är smärtsamt, det gör ont och vi vill undvika det.

Särskilt om denna ärlighet gör det svårt att fortsätta leva exakt likadant som vi alltid har gjort tidigare. Ja, även om vi vet och känner att vi egentligen borde göra något åt det.

Ett exempel är när man är överviktig, är medveten om det, och funderar på att börja träna på gym men känner att hela den miljön är oinspirerande. Och frånstötande.

Om du är överviktig så har du antagligen känt:

* Att du måste ta tag i ditt liv och att det brinner i knutarna.

* Att din motivation är ditt största problem (särskilt kosten, du äter inte särskilt hälsosamt och när du väl äter så äter du gärna mycket och ofta för att du gillar det).

* Det kanske inte är någon idé, för du har alltid varit överviktig och kommer säkert alltid vara det hur mycket du än försöker. Det är otur att du föddes med fel genetik.

* Din partner är inte 100% stöttande.

* Ibland har du känt dig nedtryckt av din partner eller dina vänner, när du har försökt.

* Självförtroendet hade kunnat vara mycket bättre.

* Du vill inte träna på gym för du är rädd att göra bort dig, att andra ska skratta åt dig, håna dig och bara stå där och glo dömande. Antagligen för att kunna skvallra om dig.

* Du vet inte var du ska börja.

Dessa känslor, som jättemånga som är överviktiga känner, gör det svårt att orka försöka mer än några halvdana veckor (ibland månader, om man är riktigt uthållig). Antingen kör man en ätardag här och var, som plötsligt blir att man börjar äta hur mycket som helst igen, eller så kör man så extremt att kroppen bara kraschar. Du klarar inte av det.

Och detta är skälet, enligt mig, att viktminskning tenderar att vara ett dåligt mål.

Det finns en annan approach som hjälper dig att gå ner i vikt.

Men som är mycket mer mentalt lättare och därför gör det även fysiskt lättare på sikt.

Ja, fast utan att du behöver träna med ångest i halsen.

En annan sak du kan göra om du känner enorm ångest inför att börja träna på gym bland andra är att träna med en vän eller någon annan, som du kan luta dig mot, som håller dig sällskap men som också inspirerar dig att fortsätta när du är nära att ge upp.

Det är en anledning till varför jag startade Kraftsportkliniken.

Där behöver du inte oroa dig för att andra står och tittar på, glor och dömer dig för dina försök, under tiden du tränar. Den enda som finns på gymmet, utöver dig, när du tränar är jag. Och som din coach vill jag att du känner dig trygg, inte uppstressad av ångest.

Jag kan inte garantera att du kommer gå ner 20 kg+.

(Även om jag har coachat personer som har gått ner mer än 60 kg…)

Men jag kan göra mitt bästa för att hjälpa dig.

Hur som helst, jag har lediga tider för konsultationer denna vecka.

För att träffa mig och berätta mer om dig själv, boka din tid här nedan genast:

https://kraftsportkliniken.com/konsultation

Till nästa gång.

Din coach,

– Mathias Zachau

Det jag skriver är ibland baserat på forskning, ibland på personlig erfarenhet. Skillnaden ska alltid vara tydlig. Läs hur jag jobbar med innehåll om du vill veta mer om min redaktionella policy.

Vill du veta mer? Skriv upp dig på nyhetsbrev för att inte missa något

Skriv upp dig och få tillgång till det bästa från träningsvärlden varje vecka, helt gratis. Forskning och vetenskap som gör skillnad. Utskicken fördjupar och kompletterar podden.

Om författaren

Mathias Zachau
Idrottsfysiolog (BSc Sport Science)

Styrkelyfter och springer trail på fritiden, skriver om styrketräning, rehabilitering och hur kroppen fungerar resten av tiden. Jag har hållit på med det här i 16 år och lär mig fortfarande nya saker, vilket antingen är inspirerande eller oroväckande beroende på hur man ser det. Här delar jag med mig av det jag tycker är värt att veta om träning, kroppen och hur man blir stark utan att gå sönder. Själv lyfter jag tungt och springer långt, helst i skogen.

Jag driver podden Kraftsport och Vetenskap, där jag varje vecka delar forskning om träning, kost och hälsa. Prenumerera på nyhetsbrevet här och lyssna på podden här.

Gillar du artikeln?

Här hittar du fler:

Redo att göra tung träning lätt?

Fyll i dina uppgifter enkelt - beskriv dina utmaningar - och få ett prisförslag inom 48 timmar.
Osäker om coaching är rätt för dig? Boka ett kort samtal så pratar vi om målet först.